woensdag 1 april 2009

Belasting over verlies

Bij het invullen van mijn belastingaangifte kwam ik het ook tegen. Door de ineengestorte beurskoersen is mijn 'vermogen' (stel je er niet teveel bij voor) teruggelopen. Niet doordat ik grote uitgaven heb gedaan. En toch moet ik in box 3 belasting betalen over dat vermogen. Dat noemen ze dan vermogensrendementsheffing. Maar ik hád helemaal geen rendement over mijn vermogen! Ja: een negatief rendement...

Dat levert natuurlijk de discussie op of deze wijze van belastingheffing over vermogen wel fair is. Velen bestreden het fictieve rendement van 4% waarover belasting (30%) geheven wordt al: als je de inflatie meeweegt heb je op een spaarrekening in ieder geval geen 4% netto rendement. Maar goed, daarentegen was het rendement bij beleggingen vaak veel hoger dan die 4%, en daar hoorde je ook weer niemand over klagen.

Dit systeem is in ieder geval wel vrij eenvoudig. Alternatieven zijn er natuurlijk te bedenken maar hebben stuk voor stuk ook wel weer nadelen. Maar ja, het is wel zuur. Heb je al verlies geleden over je vermogen, moet je er toch nog belasting over betalen. Over een bedrag dat je nu al niet meer hebt, omdat er geheven wordt over het gemiddelde vermogen. Maar het kan erger. Als je meer dan € 100.000 bij Icesave had staan bijvoorbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten