donderdag 2 april 2009

DSB wil niet betutteld worden

Vandaag is door het CDA en de PvdA een wetsvoorstel ingediend om leenreclames overdag te verbieden. Net zoals reclames voor alcohol zeg maar. De glimmende auto's en glanzende keukens waarvoor je toch gemakkelijk kunt lenen zijn vele politici al veel langer een doorn in het oog. Een algeheel verbod ging niet door, dus proberen ze het nu op deze manier.

Nu ben ik het zelf niet eens met een verbod op leenreclames, hoe irritant ik ze ook vind. Ik vind zo'n verbod nogal betuttelend: mensen kunnen ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Dan ben ik het dus eigenlijk eens met DSB Bank, die ook de term betuttelend roepen.

Alleen... ik wil het helemaal niet eens zijn met DSB Bank! Ik heb heel veel bezwaren tegen deze club, waartoe ook nare leenmerken als Becam, Lenen.nl en Postkrediet behoren. Dus voel ik me nu een beetje naar bij het idee dat we hetzelfde roepen. Laten we het er maar op houden dat de achterliggende redenering van DSB heel anders is. Zij hebben het niet over eigen verantwoordelijkheid en nuchter nadenken van de consument, maar stellen:
„Er zijn al zo veel regels van toezichthouders als de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank. Het is veel belangrijker om eens goed te gaan kijken waarom mensen in financiële problemen komen. Problematische schulden kunnen ook voortkomen uit hypotheken, creditcards en de Wehkamps van deze wereld.”
Dat terwijl ik juist erg blij ben met de actie van de AFM om eindelijk eens een onderzoek in te stellen naar de praktijken van DSB. Natuurlijk moet goed gekeken worden naar waarom mensen in de financiële problemen komen. En natuurlijk zijn de leenboeren uit de DSB stal niet de enige veroorzakers. De manier waarop zij hun leningen aan de man brengen is echter verre van zuiver.

Wat vind jij, is het betutteling of niet? De Telegraaf wijdt er een heuse stelling aan waar je op kunt reageren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten